Tanda-tanda Matinya Orang yang Beriman




Belum pasti lagi keadaan kita diambang sakaratul maut.

Assalamualaikum pengunjung budiman. Sabda Nabi Muhammad SAW didalam hadith riwayat Ahmad, at-Tirmizi, an-Nasaa-i, Ibnu Maa-jah, Ibnu Hibbaa-n, al-Haa-kim:

مَوْتُ الْمُؤْمِنِ بِعَرَقِ الْجَبِيْنِ

Maksudnya: Mati orang beriman itu dengan percikan peluh di dahi.
(Menurut Imam Tirmidzi, hadith ini tingkatnya hasan/baik.)

Imam Tirmidzi dalam kitabnya Nawadir al-Ushul menyebutkan, dari Salman Al-Farisi r.a. beliau berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

"Jagalah mayat ketika kematiannya dan perhatikanlah tiga perkara:

1) bila dahinya berkeringat.
2) air matanya berlinang.
3) hidungnya keluar hingus, maka hal tersebut penanda rahmat Allah untuk si mayat.
"

Abdullah Ibnu Mas'ud berkata, kadang kala keringat orang yang beriman itu merupakan petanda masih ada sisa dosa yang ada padanya, kemudian dibersihkan pada waktu sampainya sakaratul maut, ertinya ia merasakan luar biasanya peristiwa itu untuk berpisah dengan dunia, sedang ia berkeinginan untuk segera menuju ke hadrat Tuhannya yang Maha Mulia. Imam Qurtubi dalam perkara ini menjelaskan;

"Telah kami kemukakan tentang tiga tanda-tanda tersebut, yang juga boleh terjadi bahawa tanda-tanda itu tampak satu atau dua sahaja. Saya pernah saksikan hanya satu saja dari tanda-tanda tersebut berupa keringat di dahi orang yang meninggal dunia."

"Saya sendiri telah menyaksikan saat-saat kematian seseorang yang mempunyai tanda-tanda orang beriman menghadap Tuhannya. Peluh memercik membasahi dahi walaupun sekujur tubuh dingin membeku. Apabila peluh itu diusap, ianya tetap terus keluar dan membasahi dahi sehinggalah roh beliau meninggalkan jasadnya. Di saat telah menjadi mayatpun, dahinya masih lagi berpeluh-peluh membasahi selindang ibunya yang menutupi wajah Allahyarham. Kelopak matanya turut berlinang airmata. MasyaAllah, kembalilah jiwa itu dengan redha lagi diredhai dengan wajah yang senyum dan tenang. Itulah arwah bapaku yang dicintai, Allahyarham Mohd Noor bin Abu Bakar yang terlibat kemalangan, menghembuskan nafas terakhir pada malam Jumaat, Februari 1991. Ayat-ayat Quran adalah kalimat-kalimat terakhir sebelum koma. Pemergian beliau 19 tahun dahulu menjadi kenangan terindah yang tidak dapat kulupakan sampai bila-bila. Bagaimana pula keadaan kita nanti di saat nyawa dicabut ? Allahuaklam. Belum pasti lagi...."

p/s: dan kalau x silap, mati dlm keadaan senyum bukan tanda2 matinya org yg beriman...(maaf kalau ade yg sensitif, tp ini ape yg telah saya pelajari)

2 comments:

Unknown said...

Asalamualaikum..saya baru sahaja menemui kematian yang ada ketiga-tiga tanda yang dinyata itu....

Unknown said...

Boleh ceritakan bagaimana kehidupan arwah semasa masih hidup ?

Post a Comment

 
S Pink Premium Pointer